رابطه ناگویی خلقی با رفتارهای خوردن ناسالم در دانشجویان دختر دانشگاههای شهر تهران در سال 1398: یک مطالعه توصیفی
زمینه و هدف: با توجه به شیوع فزآینده مشکلات خوردن در زنان جوان، این مسئله یکی از موضوعات قابل توجه در آسیبشناسی روانی محسوب میشود. ناگویی خلقی نقش مهمی در رفتارهای خوردن ناسالم دارد، اما اینکه چگونه مشکلات در وضعیت خلقی منجر به رفتارهای خوردن ناسالم میشود، بدون پاسخ مانده است. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط ناگویی خلقی و آشفتگی روانی با رفتارهای خوردن ناسالم و نقش میانجی آشفتگی روانی در رابطه ناگویی خلقی با رفتارهای خوردن ناسالم انجام شد. مواد و روشها: روش این پژوهش، توصیفی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری آن کلیه دانشجویان دختر دانشگاه های علم و فرهنگ، شهید بهشتی، الزاهراء و علامه طباطبایی شهر تهران در سال 1398 بودند که از این میان 350 دانشجو بهصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاس رفتار خوردن Dutch، مقیاس ناگویی خلقی Toronto و مقیاس آشفتگی روانی Kessler را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از آزمون همبستگی Pearson و روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: آشفتگی روانی همبستگی مثبت و معناداری با ناگویی خلقی (44/0=r، 001/0>p)، رفتارهای خوردن بیرونی (28/0=r، 001/0>p) و رفتارهای خوردن هیجانی (22/0=r، 001/0>p) نشان داد. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که آشفتگی روانی، میانجی رابطه بین ناگویی خلقی و رفتارهای خوردن ناسالم بود. نتیجه گیری: با توجه به نقش میانجی آشفتگی روانی در رابطه بین ناگویی خلقی و رفتارهای خوردن ناسالم، توصیه میشود، از راهکارهای ارتقاء ادراک و ابرازگری هیجانی و کاهش آشفتگی روانی استفاده شود. این راهکارها میتوانند در بهبود سلامت روانشناختی و پیشگیری از رفتارهای خوردن ناسالم، سودمند باشند.
https://journal.rums.ac.ir/article-1-6029-fa.html
مائده اسدی رجانی
محسن کچویی
زهرا احمدبیگی
الهه وحیدی