پیش بینی نشانههای اختلال خوردن در دانشجویان دختر براساس اجتناب تجربی و ذهن آگاهی
سابقه و هدف: طبق الگوهای تنظیم هیجانی آسیبشناسی خوردن، رفتارهای خوردن بیمارگون تلاشهایی ناسازگارانه برای اجتناب یا گریز از تجربههای درونی ناخوشایند هستند. هدف مطالعه حاضر، بررسی رابطۀ بین اجتناب تجربی و ذهن آگاهی با نشانهشناسی اختلالهای خوردن در میان دانشجویان مونث مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی بود. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی-همبستگی، 350 دانشجوی مونث در سال 1395 که ملاکهای ورود به مطالعه را برآورده میکردند به شیوۀ نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامههای مقیاس تشخیصی اختلالهای خوردن (EDDS)، پرسشنامۀ پذیرش و عمل-نسخۀ دوم (AAQ-II)، و مقیاس آگاهی از توجه آگاهانه (MAAS) مورد استفاده قرار گرفتند. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافتهها: رابطۀ مثبت معنیداری بین نشانهشناسی اختلال خوردن و اجتناب تجربی (01/0>P) و رابطۀ منفی معنیداری بین نشانهشناسی اختلال خوردن و ذهن آگاهی (01/0>P) وجود داشت. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که هر دو سازۀ اجتناب تجربی و ذهن آگاهی پیشبینیکنندههای معنیدار نشانهشناسی اختلالهای خوردن هستند. نتیجهگیری: طبق این نتایج، میتوان نتیجه گرفت که ممکن است اجتناب از تجربیات درونی و ذهن آگاهی پایین در خوردن بیمارگون نقش داشته باشند. بنابراین، توسعۀ مهارتهای تنظیمی که بتوان از آنها در هنگام مواجهه با تجربیات ناخوشایند استفاده کرد، میتواند در پیشگیری و درمان اختلال خوردن مفید باشد.
http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_id=1535&sid=1&slc_lang=fa
محسن کچویی ( گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران )
عماد اشرفی ( گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران )
منا مومنی روچی ( کارشناسی ارشد روان شناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران )
آناهیتا حسین پور ( دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی خانواده درمانی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران )
پرندیس حافظی ( دانشجوی کارشناسی روان شناسی، گروه روان شناسی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران )